Treceți la conținutul principal

State insulare și Schimbări climatice

 Efectele schimbărilor climatice pot genera dispariția în special a statelor mici insulare,  și, în acest cadru, se poate pune problema atingerii unor drepturi individuale ale omului precum dreptul la viață, sănătate, alimente, adăpost și educație etc., ori chiar a încălcării unor drepturi colective, cum este dreptul colectiv la auto-determinare .

            Pentru o evaluare adecvată a problematicii trebuie să ținem cont de următoarele două coordonate : inechitățile socio-economice care caracterizează comunitatea internațională contemporană (dezavantajul geografic și economic al statelor cu contribuții minime a emisiilor GHG care ar putea să fie cel mai rău afectate - n.a.) și semnificația efectelor negative ale schimbărilor climatice asupra conceptului de stat suveran. Toate statele amenințate (Maldive, Tuvalu, Kiribati, Insulele Mashall etc.) au aceleași caracteristici comune: o economie foarte dependentă de stabilitatea mediului înconjurător, întemeiată pe agricultură, pescuit și turism; poziționarea lor; lipsa lor de resurse naturale semnifică dependența de împrumuturi externe și remitențe. Aceste aspecte servesc la multiplicarea vulnerabilității statelor afectate care, prin urmare, au o putere de negociere diminuată la nivel internațional.

            Respectarea obligațiilor privind drepturile omului stabilite în ICCPR (The International Covenant on Civil and Political Rights) de către statele care se sprijină doar pe propriile resurse s-ar dovedi a fi dificil de respectat, iar ICCPR nu stabilește obligații transnaționale în această materie, aplicarea este limitată la persoanele de pe teritoriul și sub jurisdicția unei Părți. Nu același lucru poate fi spus și despre ICESCR (The International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights) care nu are limită de jurisdicție a aplicabilității sale și care subliniează necesitatea cooperării internaționale  pentru atingerea drepturilor stipulate în cadrul ei. Prin urmare, statele dezvoltate și poluante ar avea o obligație specifică de acordare a unei asistențe statelor slab dezvoltate și cu o suprafața mică de întindere, în îndeplinirea obligațiilor lor în domeniul drepturilor omului generate de schimbările climatice.
           
Dreptul la  auto-determinare, ca un drept colectiv al popoarelor care stă la baza cadrului juridic internațional al statelor care garantează protecția drepturilor omului, este amenințat de schimbările climatice deoarece dispariția unui teritoriu nu numai că afectează existența statului-garant a drepturilor individuale ale omului, dar de asemenea afectează dreptul la auto-determinare în sine, ca un drept colectiv, care trebuie să fie susținut de către toate statele ca o chestiune generală de drept internațional.

O dificultate însemnată în stabilirea responsabilității statelor pentru încălcările drepturilor omului ca rezultat al schimbărilor climatice este pusă de aparenta imposibilitate de dovedire a legăturii de cauzalitate între acțiunea unui stat și schimbările climatice ulterioare care afectează drepturile omului.

  O asemenea problemă este agravată de reticența statelor de a recunoaște existența globală a unei obligații de mediu care ar antrena responsabilitatea lor pentru efectele negative ale schimbărilor climatice. Structura tipică a cadrului legal a drepturilor omului pretinde remedierea încălcărilor produse sau iminente și imputabile unor actori bine-determinați, situație care nu se potrivește cu existența unui prejudiciu global, viitor și colectiv care nu poate fi atribuit cu precizie unui singur actor.

În cele din urmă, dacă schimbarea climatică ar conduce la dispariția teritoriului și, posibil, a unui stat, atunci noile persoane apatride ar fi lipsite de garantul drepturilor lor individuale sau colective în cadrul drepturilor omului tradiționale - a statului lor de naționalitate.

Cu toate că au existat dispute substanțiale în ceea ce privește natura prejudiciului cauzat de schimbările climatice în ceea ce privește problematica drepturilor omului, o astfel de abordare ar fi benefică deoarece ea transformă percepte morale în drepturi și obligații legale care pot fi promovate și protejate pe plan internațional și ar oferi garanțiile procedurale pentru dezavantaje, spre deosebire de considerații utilitare de bunăstare la nivel mondial. După cum și istoria drepturilor omului o dovedește, poate servi precum o platformă dinamică care s-ar putea adapta la schimbările climatice specifice.

Astfel, cu scopul de a realiza o adaptare la prezentul cadru legal a drepturilor omului cu privire la schimbările climatice, o nouă cooperare vizionară cu privire la drepturile comunității  și a unui cadru orientat spre cooperarea transnațională trebuie conceptualizat.

Un astfel de instrument de modernizare ar putea fi conceptul unui risc care presupune o comunitate generală de amenințări care ar ține cont de situația că în timp ce națiunile din insule mici ar putea să dispară datorită unei creșteri de 7 metri a nivelului mării, o astfel de creștere va reprezenta, de asemenea, o amenințare la adresa restului globului. Ca atare, în locul unei concepții fragmentate și inadecvate a comunității internaționale compuse din state suverane care garantează drepturile omului, apatrizii pot deveni părți a unei comunități globale de preocupare morală care ar putea despăgubi plângerile lor.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Note de şedinţă, prescurtări scrise şi concluzii scrise

O problemă procedurală destul de importantă, dar de multe ori tratată superficial sau chiar ignorată este reprezentată de „concluziile scrise.” Atât în materie civilă cât şi penală, dezbaterea cauzei implică uneori şi formularea şi depunerea unor concluzii scrise. Dreptul procesual civil cunoaşte însă o sintagmă specifică în această materie, şi anume „prescurtările scrise”. În cadrul procedurii penale există de asemenea „note privind desfăşurarea şedinţei de judecată”; acestea neavând legătură cu concluziile amintite anterior. Un punct de plecare al analizei deosebirilor semnificative şi substanţiale între sintagmele care fac obiectul acestui articol îl constituie articolul 146 C. proc. civ., articol potrivit căruia: Părţile vor putea fi îndatorate, după închiderea dezbaterilor, sa depună concluzii scrise sau prescurtări scrise, semnate de ele, a susţinerilor lor verbale. Părţile vor putea depune concluzii sau prescurtările chiar fără sa fie obligate. Ele vor fi înregistrate. ...

Convenția privind criminalitatea informatică(Budapesta, 2001)

               Convenția de la Budapesta a fost negociată de statele membre ale Consiliului Europei, Canada, USA, Japonia, Africa de Sud, astfel încât are valențele unui tratat să-i spunem „transeuropean”.   În momentul de față sunt 68 de state părți - https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=signatures-by-treaty&treatynum=224, care fie au ratificat fie au aderat la această convenție, impactul global fiind extrem de previzibil. La această Convenție, în 2003, în urma cu 20 de ani, s-a adoptat primul Protocol privind rasismul comis prin intermediul sistemelor electronice. În 2022, a fost adoptat și supus spre ratificare cel de-Al doilea Protocol adițional la Convenția privind criminalitatea informatică referitor la cooperarea consolidată și la divulgarea probelor electronice. Convenția de la Budapesta stipulează accesul și exprimarea liberă în mediul online, dar în același timp impune anumite reguli, aplicabile în cazu...

Dezbaterea Centrului de Studii de Drept European: Protecția datelor și Registrul automatizat privind infractorii sexuali

La data de 28 septembrie 2023, studenții UMFST ”GE Palade”, din cadrul cercului studențesc Lex Criminis (Giulia Veciunca, Alexandra Deteșan, Ana Moise și Eduard Moldovan) au participat la dezbaterea ”Neconformitatea unor prelevări de probe ADN cu principiile dreptului Uniunii Europene” . Evenimentul sa desfășurat la sediul Institutului de Cercetări Juridice ”Acad. Andrei Rădulescu” al Academiei Române. Organizatorul principal al activității științifice a fost prof. univ. dr. Mihail-Daniel Șandru, iar keynote speakerii au fost conf. univ. dr. Nicolae Ploeșteanu și av. Emanuel Drăgan.   Din notițele studenților participanți se rețin cele ce urmează. Profesorul Mihai Șandru a evidențiat următoarele: - principiile dreptului Uniunii Europene nu sunt enumerate explicit în actele juridice europene, iar tratatele UE trebuie corelate cu jurisprudența pentru a fi corect aplicate; - intervenția CJUE pentru dezvoltarea principiilor din diferite domenii este o substanțială, iar acestea ...