„Știu ce ai făcut vara trecută!” – figură de stil în dreptul internațional penal (jurisdicția penală universală)
Decursul istoriei
și dinamica relațiilor internaționale relevă un adevăr inevitabil: aproape
niciun eveniment de rezonanță internațională nu rămâne fără consecințe și
reacții din partea comunității internaționale.
Se poate argumenta
că în momentul de față comunitatea internațională a ajuns la un stadiu al
dezvoltării care diminuează considerabil posibilitatea unor noi conflagrații
mondiale, însă este indubitabil că atât în timpul cât și după căderea Cortinei
de Fier s-au ivit conflicte armate internaționale și non-internaționale care au
prilejuit comiterea unor atrocități atât între părțile combatante cât și
împotriva civililor.
Unele reacții ale
comunității internaționale au îmbrăcat și haine juridice, îndeosebi sub forma
dreptului internațional public. Lucrarea de față va aborda o asemenea reacție,
și anume exercitarea jurisdicției universale de către instanțele naționale.
Deși există exemple de exercitare a jurisdicției universale despre care s-a
speculat că există de secole, aceasta pare a fi mai degrabă o caracteristică a
celei de-a doua părți a secolului al XX.-lea și a vremurilor noastre.
Războaiele de indepentență și conflictele interetnice din Balcani și Rwanda din
anii 1990, precum și continua neliniște din estul Republicii Democratice Congo și multe alte situații au dus la
o serie de procese caracterizate drept aplicări ale jurisdicției universale a
unor instanțe naționale. Evenimentele recente, îndeosebi Primăvara Arabă care au dus la destrămarea unor regimuri precum cel
al lui Muammar Gaddafi din Libia, Zine El Abidine Ben Ali din Tunisia, Hosni Mubarak din Egipt sau Abdullah Saleh din Yemen,
dar și tensiunile continue dintre monarhia sunnită din Bahrein și majoritatea șiită și recentul conflict armat din Siria între regimul lui Bashar Al-Assad și multiple facțiuni de
rebeli au dus la acuzații de comitere a unor crime internaționale. Acest aspect
precum și natura recentă a acestor evenimente, unele petrecându-se chiar în
momentul scrierii acestei lucrări, conferă un caracter de mare actualitate al
exercitării jurisdicției universale a instanțelor naționale.
Existența normei cutumiare onerative sau permisive de jurisdicție universală pentru crime internaționale – nu (deocamdată)
În demersul de a răspunde la întrebarea dacă există o normă cutumiară
care obligă sau permite exercitarea jurisdicției universale pentru crime
internaționale de către instanțele naționale, astfel fiind vorba de o
prerogativă sau chiar de o obligație a unui stat de care se poate prevala în
mod legal față de orice alt stat în comunitatea internațională, când vine vorba
de judecarea cetățenilor acestuia din urmă sau de faptele comise pe teritoriul
acestuia din urmă, concluzia noastră este că nu s-a ajuns la nașterea unei
asemenea norme. În acest ultim capitol dedicat observațiilor finale, vom
prezenta motivele care ne-au îndrumat către o asemenea concluzie.
În momentul de
față, 13 țări europene au inițiat anchete și urmăriri penale pe baza
jurisdicției universale pentru crime internaționale săvârșite între 1994 și 10
martie 2010, având drept rezultat peste 50 de inculpări și mandate de arestare,
dintre care peste 85% după anul 2000, 30 de condamnări în 20 de cauze din 11
state și 5 achitări, dintre care una în urma apelului[1];
celelalte cauze se află în curs de desfășurare. Pe lângă aceste date, unele
cauze s-au desfășurat anterior anului 1994. Uitându-ne la statele care au
exercitat jurisdicție universală pentru crime internaționale, putem observa că
ele au anumite caracteristici comune: (1) provin din emisfera nordică a
globului; (2) marea lor majoritate sunt state europene, mai ales occidentale;
(3) marea lor majoritate sunt state dezvoltate din punct de vedere economic și
cu influență la nivel global.
Această
concentrare a exercitării jurisdicției universale la nivelul statelor cu
caracteristicile prezentate anterior nu poate, în opinia noastră, duce la
formarea unei cutume internaționale, mai ales în situația în care, în primul
rând, acuzații împotriva cărora procesele au fost duse la bun sfârșit provin
fie din zone mai puțin dezvoltate din Europa (fosta Iogoslavie), fie din Africa
sau America latină. În al doilea rând, când cei acuzați de crime internaționale
au provenit din țări dezvoltate și cu influență pe plan internațional, atunci
exercitarea jurisdicției universale a dus la tensiuni diplomatice care au avut
drept urmare până și modificarea legislației privind jurisdicția universală,
după cum am este situația proceselor din Belgia, Spania și Marea Britanie
împotriva unor oficiali americani, israelieni și chinezi. De asemenea, statele
africane și din America latină au protestat adesea când cetățenii lor au fost
judecați pentru crime internaționale de către alte state, Uniunea Africană
ajungând până la punctul de a acuza CPI că ”vânează” africani pentru a-i
judeca.[2]
Această dinamică
a relațiilor internaționale are și un substrat juridic relevant pentru formarea
unei cutume, și anume faptul că nu există un proces consistent, susținut și
repetabil de aserțiune a unui drept de către un
subiect al dreptului internațional public și de acceptare a acelui drept de către celălalt subiect al dreptului
internațional public, în cadrul unei anumite tipologii de raporturi juridice.
În situația de față, exercitarea jurisdicției universale de către un stat nu
este întotdeauna acceptată de celălalt stat care s-ar putea prevala de o bază
jurisdicțională tradițională, chiar dacă raportul lor juridic este reglementat
de o convenție care permite jurisdicția universală. Acest lucru se întâmplă și
din cauza faptului că uneori jurisdicția universală scoate posibilitatea de a
decide oportunitatea unei urmăriri penale de către comunitatea cea mai afectată
de săvârșirea faptelor incriminate și transferă discreția de a urmări penal
fapta către o autoritate străină care adesea nu cunoaște și nu înțelege
situația din statul afectat.[3]
Datorită unor asemenea tensiuni, jurisdicția
universală poate aduce deservicii justiției internaționale, inclusiv prin
dificultățile de colectare de probe de pe teritoriile statelor care nu au
consimțit la exercitarea unei asemenea jurisdicții asupra cetățenilor lor
și/sau faptelor comise pe teritoriile lor.[4]
Cu atât mai mult,
momentele de tensiune ivite în ocaziile în care un stat își exercita
jurisdicția universală asupra cetățenilor altui stat care avea la rândul său
precedente în exercitarea unei asemenea jurisdicții este un indiciu al
inconsistenței opinio juris sive
necessitatis pentru exercitarea jurisdicției universale de către instanțele
naționale.
Dincolo de
considerentele susmenționate ce țin de influența tipicului relațiilor
internaționale în procesul de formare al cutumei, ne îndreptăm atenția și către
modul în care statele au implementat obligațiile convenționale care
incriminează crimele de război, crimele împotriva umanității și genocidul în
dreptul intern pentru a determina dacă prin modul de implementare s-a creat o
obligație cutumiară de exercitare a jurisdicției universale pentru crime
internaționale.
Opinia separată a
judecătorului Abraham este grăitoare în acest sens. În argumentarea existenței
obligației de exercitare a jurisdicției universale pentru crime internaționale
în dreptul cutumiar, Belgia a anexat un document conținând un număr de 51 de
state care au încorporat jurisdicția universală pentru crime de război și crime
împotriva umanității în dreptul lor intern. În opinia judecătorului Abraham,
acea listă este neclară din punct de vedere al conținutului presupusei
obligații deoarece nu face diferențiere între
statele care condiționează exercitarea jurisdicției universale de prezența
autorului pe teritoriul statului, pe de o parte și cele care nu pretind această condiție,
pe de altă parte, astfel identificând o primă carență în cerința unei practici
uniforme.[5]
De asemenea, în opinia judecătorului
Abraham, poziția belgiană este una pierzătoare din trei motive: în primul rând,
51 de state reprezintă o minoritate în contextul comunității internaționale,
ceea ce nu este suficient pentru formarea unei cutume aplicabile pentru
întreaga comunitate internațională.[6]
În al doilea rând, statele au încorporat jurisdicția universală ca rezultat al
demersului interpretării obligațiilor convenționale care le incumbă și având în
vedere faptul că intepretările diferă, drept urmare și prevederile interne
diferă, atunci nu putem determina existența opinio
juris în favoarea obligației de stabilire a jurisdicției universale.[7]
Deoarece judecătorul Abraham s-a referit la obligațiile convenționale în
materie de crime de război, dorim să adăugăm o specificare cu privire la
genocid. În privința genocidului, mai precis al interpretării
obligației convenționale conținute de art. VI al Convenției privind
genocidul, există două mari curente de interpretare, după cum am arătat: prima
interpretare este cea stabilită de CIJ în cauza privind Aplicarea Convenției privind
Genocidul care presupune ca înțelesul art.
VI să fie stabilit prin interpretarea termenilor în sensul lor obișnuit,
adică se poate opta între principiul teritorialității sau jurisdicția unui
tribunal penal internațional. Al doilea curent este reprezentat
de cel stabilit în cauzele Eichmann și Jorgić din Israel, respectiv Germania care permite
juridicția universală pentru genocid. Dacă simpla existență a acestei ”schisme”
interpretative nu reprezintă o stavilă suficient de sugestivă în calea
practicii și opinio juris unitar, atunci trebuie să menționăm faptul că
în cauzele Eichmann și Jorgić, pe lângă încercarea de a-și fundamenta
jurisdicția universală pe o presupusă obligație cutumiară, instanțele naționale
au încercat să-și fundamenteze jurisdicția
și pe o interpretare extensivă a Convenției privind genocidul, prin corelarea
art. VI cu obiectul Convenției stabilit în art. I, și anume obligația de a
preveni și pedepsi genocidul. Această din urmă fundamentare este cu atât mai
puțin convingătoare când lecturăm limbajul clar al art. VI din Convenție.
În fine, al
treilea motiv pentru care judecătorul Abraham respinge argumentul Belgiei este
faptul că unele state, dintre cele 51 enumerate de Belgia, și-au extins
jurisdicția universală din considerente pur unilaterale ce țin de domeniul lor
suveran și nu datorită vreunei convingeri a
acestora conform căreia ar exista o obligație cutumiară sau
convențională în acest sens. Judecătorul Abraham dă exemplul Franței care și-a
extins jurisdicția universală și asupra crimelor incluse în Statutele TPIFI și
TPIR din considerente unilaterale, fără a considera acea cale de acțiune ca
fiind obligatorie conform dreptului internațional.[8]
3. Egalitatea suverană nu reprezintă o derogare de la norma peremptorie de interzicere a crimelor internaționale
Este indubitabilă
valoarea de jus cogens a normei
prohibitive de comitere a crimelor internaționale, având în vedere natura și
consecințele deosebit de grave pe care acestea le implică. În virtutea acestei
norme peremptorii, statele trebuie să se abțină de la comiterea unor asemenea
crime sub jurisdicția lor de către organele lor, nefiind posibilă invocarea
oricărei cauze de preîntâmpinare a
caracterului ilicit al faptei sau de exonerare de răspundere internațională. În
privința actelor comise de către particulari sau alte entități pe teritoriul
lor, statele au obligația de conduită, conform anumitor tratate,[9]
de a preveni săvârșirea crimelor internaționale de către particulari sau alte
entități, neluarea tuturor măsurilor rezonabile
pentru prevenirea crimelor internaționale angajând răspunderea statului, pe
lângă răspunderea penală individuală a particularilor.
Totuși, dreptul
internațional nu reglementează ca o consecință logică a încălcării normei
peremptorii prohibitive de crime internaționale și obligația corelativă a oricărui stat
de pe glob de a-i judeca pe făptuitori, acest lucru fiind clar din practica
statelor.
Conform dreptului
internațional, consecința firească sub dreptul cutumiar a încălcării normei
peremptorii prohibitive de crime internaționale este activarea obligației
corelative a statului pe al cărui teritoriu s-a săvârșit crima internațională
de a-l pedepsi pe făptuitor. Baza jurisdicțională teritorială a acestei
obligații corelative își are izvorul în principiul egalității suverane care
implică supremația statului asupra propriului teritoriu, prerogativa de a
reglementa și controla ceea ce se întâmplă sub imperiul autorității sale,
niciun alt stat neavând dreptul să deranjeze acea prerogativă, în virtutea
principiului neamestecului în afacerile
interne ale altui stat. Statutul de jus
cogens nu legitimează faptul ilicit de lezare a suveranității altui stat,
însă acordă posibilitatea invocării răspunderii statului care nu și-a respectat
obligația de a-i pedepsi pe făptuitorii crimelor internaționale comise pe
teritoriul său.
Ori de câte ori
statele au decis să lărgească sfera statelor care vor avea dreptul (ca în cazul
Protocolului opțional la Convenția privind drepturile copilului) sau obligația
(ca în cazul încălcărilor grave ale Convențiilor de la Geneva sau în Convenția
împotriva torturii) de a-i urmări, judeca și pedepsi pe făptuitori prin
intermediul jursidicției universale, această decizie a fost urmarea unei cedări
voluntare de suveranitate prin intermediul obligațiilor asumate în mod voluntar
prin convenții internaționale, cu dorința de a evita formarea unei cutume
tocmai în scopul de a evita încălcarea suveranității prin exercitarea
jurisdicției universale neconsimțite de către acesteaa.
În consecință,
într-o eră în care individul și nevoia de a îndrepta nedreptățile suferite de
indivizi devine un factor din ce în ce mai pregnant în sistemul de drept
internațional,[10]
jurisdicția universală încă funcționează, în esență, sub paradigma dreptului
internațional clasic.
[1]
Joseph Rikhof, ”Fewer
Places to Hide? The Impact of Domestic War Crimes Prosecutions on International
Impunity” din Morten Bergsmo, ed., Complementarity
and the Exercise of Universal Jurisdiction for Core International Crimes
(Oslo: Torkel Opsahl Academic Epublisher, 2010), pag. 45-46.
[2] ”African
Union accuses ICC of ’hunting’ Africans” (27 mai 2013), online: BBC http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-22681894.
[3]
Vaughan Lowe, International Law (Oxford: Oxford University Press, 2007),
pag. 178.
[4]
Consiliul Uniunii Europene, The
AU-EU Expert Report on the Principle of Universal Jurisdiction, [2009]
8672/1/09 REV 1 RdB/lgf 1 DG E, parag. 25.
[5]
Opinia separată a judecătorului Abraham la parag. 34.
[6]
Ibid. la parag. 36.
[7]
Ibid. la parag. 37.
[8]
Ibid. la parag. 38-39.
[9]
Cauza privind Aplicarea Convenției privind genocidul la pag. 430. – CIJ a determinat că obligația de prevenire a
genocidului din Convenția privind genocidul este o obligație de conduită și nu
de rezultat.
[10]
Robert McCorquodale, ”The Individual in
the International Legal System” din Malcolm D. Evans, ed., International Law, ediția a 2.-a (Oxford: Oxford University Press,
2006), pag. 307.
Salut iusiuventutis!
RăspundețiȘtergereCred ca este cazul sa te reformam, caci am uitat de o vreme de tine! Materialul de mai sus este foarte bun! Totusi, as considera ca acel criteriu(intinderea geografica) pentru a justifica inexistenta unei norme nu este neqaparat un criteriu solid: de regula statele mai dezvoltate sunt cele care fac primii pasi inainte in evolutia sociala sau umana, ceilalti urmandu-le...
De acord! Sublinierea distribuției geografice a avut mai degrabă un rol de a accentua antagonismul (cel putin în momentul de față) dintre două sfere diferite decât stabilirea unui criteriu general în evaluarea existenței unei cutume internaționale.
ȘtergereÎn situația de față, ”ceilalți” nu urmează pașii luați de statele mai dezvoltate, reacțiile lor denotând orice altceva decât supunerea față de o presupusă normă juridică. Desigur, se prea poate ca, într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, celelalte state să ”cedeze” și să existe opinio juris, dar acest lucru nu constituie un argument pentru existența unei cutume în momentul de față. Mai mult decât atât, în pașii făcuți spre jurisdicția universală, statele au avut grijă să nu se împiedice prea mult unele de celelalte. Doamne ferește dacă s-a întâmplat!