Treceți la conținutul principal

Un prim pas pentru a-ți proteja datele: conștientizează dacă ești „Tu” sau dacă ești un produs!

V-ați întrebat vreodată la ce date are acces hypermarket-ul pe care îl frecventați de obicei și la care v-ați făcut un card de fidelitate pentru a beneficia de anumite reduceri? Nu pare interesant cum în perioada în care purtăm o discuție cu cineva despre idei de cadouri pe care am putea să le cumpărăm, de pildă, pentru o zi de naștere, apar de nicăieri reclame oferite de gift shop-uri și produse inedite care pe deasupra mai sunt și la reducere? Poate ne spunem: ”Ce bine că suntem atât de norocoși”!

 Ei bine, la o simplă privire aceste oferte par inofensive, iar prelucrarea datelor noastre îmbracă o formă foarte palpitantă, doar putem beneficia de oferte personalizate, poate chiar discount-uri semnificative, vouchere și alte strategii pe care întregi departamente de marketing le-au pregătit pentru a ne ”fideliza” și a ne convinge că este perfect în regulă, ba chiar indicat să ne oferim datele personale unor persoane necunoscute al căror scop este scris într-un regulament de probabil 20-30 de pagini, căruia îi dăm skip în momentul în care ne creăm un cont pentru că ne așteaptă doar oferte diverse, făcute numai pentru noi.

Dincolo de ecranul telefonului se află probabil o formă de inteligență artificială care ne face un profil de consumator: când ne doare capul, cu ce culori ne place să ne îmbrăcăm, când am fost ultima dată la farmacie, dacă suntem vegani sau nu, ba chiar și cu cine vorbim mai des.

Vă propunem un scurt exercițiu: majoritatea dintre noi avem un cont de Google. Prin accesarea meniului ”Setări”, mai apoi ”Confidențialitate și securitate” și, în final, ”Personalizarea anunțurilor” putem găsi o serie de informații care stau la baza profilului și a predicției căutărilor noastre, cum sunt sexul, vârsta, limbile cunoscute, starea civilă, nivelul de educație, sectorul (domeniul) de educație, mărimea angajatorului, dacă avem sau nu în proprietate o locuință sau dacă avem copii. Rezultatul este înfiorător de precis, credem noi, fapt care ne face să ne punem o serie de întrebări: de ce sunt acești operatori atât de binevoitori și care este costul pe care ni-l asumăm în momentul în care alegem să furnizăm datele noastre personale? De asemenea, care este diferența dintre un răufăcător care ne sparge parolele, intră în sistemele noastre și ne fură informațiile pe de o parte și un operator de date care ne manipulează prin cosmetizarea realității de fapt, limitând viața noastre privată? Oare nu cumva produsele, în adevăratul sens al cuvântului, suntem noi?

Exemplele de mai sus reprezintă încălcări clasice ale art. 8 al Convenției Europene ale Drepturilor Omului (respectarea vieții private, a familiei, domiciliului și corespondenței), art. 7 și 8 ale Cartei Drepturilor Fundamentale ale UE, Convenției 108+(a prelucrării automate a datelor cu caracter personal), ale regulamentului GDPR dar și ale Directivei privind aplicarea legislației în domeniul protecției datelor cu caracter personal de către autoritățile de aplicare a legii(Directiva ALPD).

 Ce putem face pentru a ne proteja datele?

În primul rând, trebuie să dezvoltăm o conștientizare la nivel colectiv a faptului că datele noastre personale sunt atât de importante încât companiile ajung să folosească artificiile despre care s-a adus aminte mai sus pentru a masca necesitatea acesteia în vederea constituirii bazelor de date interne, profilelor, care au ca și țintă mărirea profitului. În al doilea rând, putem să limităm informațiile pe care le oferim și să ne documentăm cu privire la drepturile pe care le avem și la obligațiile operatorilor de date. În al treilea rând, putem folosi pârghiile legale pentru a stopa acest tip de comportament abuziv al companiilor prin crearea precedentului. Unul dintre cele mai puternice instrumente pe care îl avem la îndemână este chiar Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), a cărei misiune este de a proteja drepturile fundamentale și în fața căreia statele parte la Convenție s-au angajat spre a răspunde pentru nerespectarea acestor drepturi. Părțile au obligația de a respecta întocmai prevederile Convenției, iar în cazul epuizării tuturor căilor legale de atac, CEDO poate sancționa statele care nu asigură practica uniformă în materia drepturilor omului, printre care se află și dreptul la viață privată.

 Alexandra Deteșan

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Note de şedinţă, prescurtări scrise şi concluzii scrise

O problemă procedurală destul de importantă, dar de multe ori tratată superficial sau chiar ignorată este reprezentată de „concluziile scrise.” Atât în materie civilă cât şi penală, dezbaterea cauzei implică uneori şi formularea şi depunerea unor concluzii scrise. Dreptul procesual civil cunoaşte însă o sintagmă specifică în această materie, şi anume „prescurtările scrise”. În cadrul procedurii penale există de asemenea „note privind desfăşurarea şedinţei de judecată”; acestea neavând legătură cu concluziile amintite anterior. Un punct de plecare al analizei deosebirilor semnificative şi substanţiale între sintagmele care fac obiectul acestui articol îl constituie articolul 146 C. proc. civ., articol potrivit căruia: Părţile vor putea fi îndatorate, după închiderea dezbaterilor, sa depună concluzii scrise sau prescurtări scrise, semnate de ele, a susţinerilor lor verbale. Părţile vor putea depune concluzii sau prescurtările chiar fără sa fie obligate. Ele vor fi înregistrate.

VÂNZAREA CU PACT DE RĂSCUMPĂRARE

Pactul de răscumpărare este un contract accesoriu consemnat în acelaşi înscris sau într-un înscris separat, considerat însa de părţi ca făcând parte integranta din înscrisul principal, prin care vânzătorul îşi rezervă dreptul de a redobândi bunul vândut, într-un anumit termen, restituind cumpărătorului preţul plătit şi cheltuielile ocazionate [1] . Vânzarea cu pact de răscumpărare era cunoscută şi în dreptul roman. În acea perioadă, pactul de răscumpărare dădea naştere numai unui drept de creanţă în favoarea vânzătorului, în baza căruia cumpărătorul era obligat ca, la termenul stabilit, să revândă bunul cumpărat. Deci, prin tradiţiunea bunului – mancipatio in iure cessio , cumpărătorul devenea proprietar asupra bunului, dar şi debitor al obligaţiei de a revinde bunul respectiv, la termen, vânzătorului. V ânzarea cu pact de răscumpărare era concepută în termenii juridici corespunzători pentru două contracte distincte, întrucât în acea perioadă era negată cvasiunanim posibilitatea tr

Dezbaterea Centrului de Studii de Drept European: Protecția datelor și Registrul automatizat privind infractorii sexuali

La data de 28 septembrie 2023, studenții UMFST ”GE Palade”, din cadrul cercului studențesc Lex Criminis (Giulia Veciunca, Alexandra Deteșan, Ana Moise și Eduard Moldovan) au participat la dezbaterea ”Neconformitatea unor prelevări de probe ADN cu principiile dreptului Uniunii Europene” . Evenimentul sa desfășurat la sediul Institutului de Cercetări Juridice ”Acad. Andrei Rădulescu” al Academiei Române. Organizatorul principal al activității științifice a fost prof. univ. dr. Mihail-Daniel Șandru, iar keynote speakerii au fost conf. univ. dr. Nicolae Ploeșteanu și av. Emanuel Drăgan.   Din notițele studenților participanți se rețin cele ce urmează. Profesorul Mihai Șandru a evidențiat următoarele: - principiile dreptului Uniunii Europene nu sunt enumerate explicit în actele juridice europene, iar tratatele UE trebuie corelate cu jurisprudența pentru a fi corect aplicate; - intervenția CJUE pentru dezvoltarea principiilor din diferite domenii este o substanțială, iar acestea se î