Între Scila și Garibda, 29 mai 2025 Care sunt intențiile președintelui României: „Aparență vs Eficiență” sau „Nu vorbim de intenții ci de Slăbiciune vs Cunoaștere?”
Problema juridică vizată: neconstituționalitatea legii care obligă la
întocmirea și publicarea declarațiilor de avere ale unor funcționari și
demnitari. În ședința din data de 29 mai 2025 Curtea
Constituțională a României a admis unele excepții de neconstituționalitate ale
Legii nr.176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților
publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr.144/2007 privind înființarea,
organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate, precum și pentru
modificarea şi completarea altor acte normative. Excepțiile vizau: (1)neconstituționalitatea
normelor juridice care impun unor categorii de funcționari și demnitari să întocmească declarațiile de avere în care
să includă inclusiv veniturile și alte informații personale ale soției sau
copiilor, după caz.(2) neconstituționalitatea normelor juridice care stabilesc
obligația publicării pe site-ul instituției a acestor declarații.
Motivele juridice ale CCR(în esență). De mulți ani
predau cursuri de protecție a datelor cu caracter personal și de aproximativ 7
ani constant am „punctat” studenților că este neconstituțională obligația în
forma prevăzută de legea mai sus menționată. Acum curtea noastră
constituțională remarcă faptul că este necesară protecția vieții private a cetățenilor
din România mult mai bine și spune în decizia sa că aceasta este orientarea
europeană. De asemenea a mai adăugat CCR că atunci când completezi greșit în
declarație datele personale, inclusiv financiare, privind soția sau copii,
răspunderea penală nu poate fi decât individuală și pentru propria faptă, ori în
cazul legii criticate va există o asumare a răspunderii penale a declarantului
pentru informații pe care acesta nu le deține/nu le cunoaște în mod direct, ci
trebuie să le obțină de la o terță persoană, respectiv de la soț/soție și
copiii majori aflați în întreținere. Ca urmare, este neconstituțională legea 176/2010
privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, pentru
motivele arătate mai sus.
Poziționarea Președintelui față de această problemă(conform surselor
publice). În mod curios unele televiziuni au anunțat public că
Președintele nostru a avut o poziționare contrară rezultatului deciziei Curții,
în sensul că domnia sa consideră că principiul transparenței în activitatea
administrației publice trebuie să pretindă îndeplinirea obligațiilor
sus-menționate, „punctând” inclusiv faptul că massmedia (care este „câinele de
pază al democrației”) va fi lipsită de un instrument puternic de „control” asupra
unor posibile fapte de corupție, deoarece nu va mai putea obține informații
importante din aceste surse publice(site-urile unde se publicau declarațiile de
avere) atunci când efectuează analize sau investigații. Acest ultim raționament
este unul corect, dar insuficient pentru a justifica opoziția domniei sale față
de rezultatul deciziei CCR.
Opinia mea personală privind neconstituționalitatea unor norme ale Legii
176/2010. Opinia mea este că rezultatul deciziei CCR este cel
bun, corect și just. Totuși, pentru motivarea acestui rezultat eu voi adăuga
argumente suplimentare, mai exact un argument. Pentru aceasta, trebuie să evoc
pe scurt contextul mai larg al statului nostru. În primul rând, vom observa că
de aproape două decenii(legea criticată are originile în anul 2007!) sute de
mii de cetățeni, aflați în pozițiile oficiale ale statului, sunt supuși
mecanismului de dezvăluire către publicul larg a datelor în forma declarată azi
neconstituțională. Aceasta înseamnă consum de resurse, încălcare sistematică a
drepturilor fundamentale privind viața privată. În al doilea rând, este
important să observăm că dreptul la viață privată este ocrotit din anul 1991,
prin așezământul nostru fundamental, Constituția României. Ce înseamnă acest
lucru? Este doar unul dintre exemplele care evidențiază că statul a rămas tot
unul „polițienesc” adică bazat pe birocrație și represiune. Oamenii au fost
obligați prin lege să caute printre hârtii și cifre(averea) care nu întotdeauna
ei le produc(salarizarea, spre exemplu, o face angajatorul!), după care să
completeze „declarații de avere”, iar atunci când ai greșit ceva sau doar
„apare” cumva și devii „dușmanul statului”, ești târât prin procese, termene și
declarații. Ori, realitatea este că Statul(prin autoritățile sale) este cel
care, fiind întreținut din impozitele și taxele plătite de cetățeni, având
controlul asupra tuturor fluxurilor financiare și pârghiile necesare, trebuie
să aibă capacitatea și datoria de a investiga acele averi, sume care
evidențiază săvârșirea unor posibile infracțiuni. Dar, iată că situația este în
felul consacrat anterior anilor 1990: punem cetățeanul să dea declarații ca să
îl prindem cumva! Ulterior, numeroase dintre deciziile de „incriminare” date de
Agenția Națională de Integritate au fost anulate în instanță.
În aceste condiții, apare
întrebarea firească dacă este echitabilă poziția Președintelui față de
subiectul analizat aici, ori este o poziționare față de CCR, ori față de
sistemul care a funcționat cum a funcționat, iar acum este „girat” printr-o
astfel de poziționare. Ori poziționarea domniei sale a fost una pripită? Iar,
de aici, titlul acestui material devine relevant! Vom vedea!
Dr. Nicolae Ploeșteanu
Comentarii
Trimiteți un comentariu