Treceți la conținutul principal

Unele critici privind procedura înmatriculării prevăzută de Omai 1501/2006 (2 aprilie 2024)

 

În conformitate cu Omai 1501/2006 proprietarul unui vehicul are obligația de înmatriculare a vehiculului pentru a putea să circule cu acesta. Înmatricularea este o procedură realizată de către autoritățile publice cu competență specifică, mai exact de către serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne(articolul 2 din Omai). Scopul acestei proceduri este de a verifica legalitatea achiziției, impunerea taxelor aferente proprietății asupra vehiculului și luarea în evidență a autovehiculului și proprietarului. Cu toate acestea, dreptul principal cu toate prerogativele sale este un drept civil, anume dreptul de proprietate asupra vehiculului. Ca urmare, procedura administrativă a înmatriculării trebuie să corespundă în principal naturii acestui drept, respectiv să corespundă intereselor proprietarului, în contrabalanță cu interesele statului, amintite mai sus.

Întrucât dreptul principal în legătură cu un autovehicul este dreptul de proprietate, în timp ce obligația înmatriculării în vederea punerii sale în circulație este doar o necesitate pentru utilizarea sa legală, procedura aferentă poate fi exercitată precum în realizarea oricărui drept civil, fie de către proprietar în persoană fie prin utilizarea unui mandatar(articolul 2).

În conformitate cu articolul 7(1) din Omai, pentru realizarea înmatriculării, se depun la Serviciul public comunitar, în general următoarele acte: cererea solicitantului; dovada înregistrării în evidența organului fiscal al autorității publice locale cartea de identitate a vehiculului, în original și în copie; documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în forma prevăzută de lege la data dobândirii dreptului de proprietate, în original și în copie; actul de identitate al solicitantului, în original și în copie; dovada efectuării inspecției tehnice periodice, în termenul de valabilitate a acesteia, cu excepția autovehiculelor și remorcilor noi; copia documentului de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de circulație, în termenul de valabilitate a acesteia;  dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare; dovada plății contravalorii plăcuțelor cu numărul de înmatriculare sau plăcuțelor cu număr de înmatriculare a căror combinație a fost păstrată anterior; certificatul de autenticitate al vehiculului, cu excepția vehiculelor noi, a autovehiculelor destinate competițiilor sportive și a vehiculelor istorice; procura specială în formă autentică, după caz.

Din enumerarea documentației în scopul înmatriculării rezultă foarte clar că înmatricularea este o operațiune care necesită un timp consistent, nu exagerat de mare, dar presupune deplasări la sediul autorităților publice și întocmiri de acte. Acest timp și costurile aferente exclusiv întocmirii documentației(nu se ia în considerare taxa aferentă valorii unui vehicul sau cuantumul asigurării)sunt asemănătoare indiferent sunt asemănătoare indiferent de proprietar și de calitățile unui vehicul. Sub aspect juridic, aceasta constituie o limitare a dreptului de proprietate, limitare a cărei cauză este evident legală, deoarece evidența, impunerea de taxe, reprezintă cauze de restrângere a exercițiului unor drepturi și libertăți, în sensul articolului 53(1) din Constituția României. Totuși, același articol obligă autoritățile ca pentru restrângerea unor drepturi să ia în considerare proporționalitatea dintre măsura de restrângere și cauza care a determinat-o, iar măsura să fie aplicată nediscriminatoriu.(art. 51(2)). În mare, condiția proporționalității pare să fie îndeplinită atunci când ne raportăm la condițiile substanțiale, anume obligația de înmatriculare întemeiată pe considerentele de control al traficului rutier, prevenirea și combaterea infracțiunilor la regimul circulației rutiere, necesitatea impozitării bunurilor în general și apărarea drepturilor și libertăților celorlalți prin garantarea asigurării de răspundere civilă auto(acestea se desprind pe cale de interpretare din analiza documentelor necesare pentru înmatriculare). Cu toate acestea, unghiul de analiză în acest studiu este unul mult mai restrâns și strict: gradul de limitare a proprietății prin procedura înmatriculării, iar nu chestiunea dacă înmatricularea este necesară sau nu. Altfel spus, trebuie stabilit primo dacă documentația este necesară pentru realizarea înmatriculării și obiectivelor urmărite și secundo dacă această procedură poate fi realizată printr-o alternativă mai puțin deranjantă și care să corespundă prerogativelor totale pe care le are un proprietar asupra bunului său. Existența unei alternative mai puțin restrângătoare, fie în viziunea concretă a proprietarului, fie chiar prin costuri și timp, anihilează condiția proporționalității și conduce la existența unei îndoieli cu privire la legalitatea restrângerii.

Ipoteza mandatarului, ca mijloc de asigurare a prerogativelor liberale ale proprietarului asupra bunului său și ca alternativă mai puțin restrângătoare.

În mod corect, articolul 2(1) din Omai 1501/2006 a stabilit că proprietarii de vehicule pot utiliza mandatari pentru a solicita înmatricularea sau înregistrarea sau radierea autovehiculelor, deoarece fiind bunul lor, ei pot să dispună și ca unele acte în legătură cu exercitarea dreptului lor de proprietate să fie făcute de persoane alese de aceștia. Atunci când se recurge la mandatar, dosarul trebuie însă să cuprindă și o procură specială autentică(art. 7 alin1. lit. n Omai). Aceasta înseamnă că mandatul trebuie să fie întocmit sau, după caz, primit și autentificat de o autoritate publică, de notarul public sau de către o altă persoană învestită de stat cu autoritate publică, în forma și condițiile stabilite de lege(art. 269 Codul de procedură civilă). Impunerea acestei condiții de autenticitate a mandatului este o excepție de la principiul libertății contractuale și o excepție de la regula libertății de a alege forma actului juridic, așa cum rezultă din interpretarea articolelor 2008 și urm. din Codul civil, în special a articolului 2013.

Raportând prevederile amintite la situația noastră, rezultă că faptic guvernantul prin Omai stabilește o condiție de limitare a voinței părților(o nouă restrângere), printr-un act juridic subordonat legii. În ipoteza aceasta, pentru a nu exista o limitare faptică era necesar ca în sediul unităților specializate ale Serviciilor comunitare publice să permită posibilitatea ca părțile contractului de mandat să se prezinte, iar contractul(realizat prin împuternicire/procură) să se încheie în fața aceleiași autorități publice, devenind astfel autentic. Întrucât această variantă nu este implementată și nici reglementată, singura opțiune a proprietarului este să se deplaseze la un notar public și să încheie un contract de mandat ceea ce implică costuri suplimentare de timp și bani. Ca urmare, consider nelegală și disproporționată măsura obligării la încheierea unei procuri speciale autentice pentru mandatarea unei persoane în vederea înmatriculării, pentru următoarele motive: (1) condiția procurii autentice este prevăzută prin Omai, iar nu la nivel de act normativ cu putere de lege, ceea ce contravine dispozițiilor articolului 2013 aliniatele 1 și 2 din Codul civil român. Faptul că articolul 11 din Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, dispune că „Proprietarii de vehicule sau mandatarii acestora sunt obligaţi să le înmatriculeze sau să le înregistreze, după caz, înainte de a le pune în circulaţie, conform prevederilor legale.”, iar articolul 19 din același act normativ dispune că „Procedura înmatriculării, înregistrării, radierii şi eliberarea autorizaţiei de circulaţie provizorie sau pentru probe a vehiculelor se stabilesc prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor”, nu schimbă cu nimic necesitatea legalității, adică a restrângerii prin lege; (2) prezentarea unei procuri speciale autentice nu este necesară, dacă avem în vedere întreaga documentație care se prezintă la dosar și care face dovada direct și indirect a intenției de realizare a operațiunilor și a mandatului dat printr-un posibil înscris sub semnătură privată – dosarul cuprinde și o cerere a proprietarului pentru efectuarea operațiunilor, semnată de acesta; cuprinde copii după acte de identitate atât ale proprietarului cât și ale mașinii; asigurări de răspundere pe numele proprietarului; certificate de achitare a taxelor aferente; (3) prezentarea unei procuri speciale autentice, încheiată doar la notar este disproporționată față de cerința solicitării și depunerii prin mandatar sau personal a documentației aferente, necesitând cheltuieli de timp și bani suplimentare și voluptoase.

Diferențierea dintre întreprinzători. Cu toate acestea, există o variantă care s-ar apropia mai mult de necesitatea unei proporționalități în sensul precizat mai sus. Aceasta presupune mandatarea unui profesionist, în sensul codului civil, a cărei misiune să fie tocmai realizarea unei activități de prestări servicii în vederea înmatriculării. Trebuie să avem în vedere că astfel de profesioniști au funcționat ani de zile și funcționează și în prezent, servind interesele clienților mult mai adecvat, deoarece au expertiză în întocmirea de acte, deținerea de modele prevăzute de lege și cunoașterea exactă a circuitelor de elaborare și obținere a documentației necesare unui dosar de înmatriculare. În prezent, posibilitatea de a apela la aceștia este complet exclusă, deoarece mandatarea ar presupune ca pentru fiecare client aceștia să se deplaseze la un notar public, să cheltuie și ei timp și costurile să devină cel puțin dublate față de situația în care mandatarea lor s-ar realiza printr-un act de mandat/procură întocmită chiar la sediul acestora.

Însă, Omai 1501/2006 stabilește o situație de excepție la articolul 7 alin 21: „înmatricularea unui vehicul nou poate fi solicitată în numele proprietarului de către operatorul economic care a comercializat vehiculul și care are ca obiect de activitate vânzarea vehiculelor noi, în baza depunerii contractului de mandat încheiat între aceștia. În aceste situații, anual, cu ocazia depunerii primei solicitări, precum și ori de câte ori intervin modificări, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1) și, după caz, alin. (7), vor fi depuse și documente care să ateste dobândirea personalității juridice, denumirea, sediul și reprezentantul desemnat al mandatarului.” Această excepție aduce în discuție o altă problemă juridică, cu consecințe și mai ample. În esență, întrebarea care se pune este ce anume fundamentează o diferențiere între operatorii economici care vând vehicule noi de alți operatori economici, fie care au același obiect de activitate fie care pur și simplu prestează servicii de mandat cu titlu profesional, cum ar fi intermedierea dintre proprietar și autoritățile publice în scopul înmatriculării sau altor operațiuni privind circulația vehiculului proprietate privată? Răspunsul este simplu: absolut nimic, deoarece operațiunea de vânzare este una distinctă de operațiunea de prestare de servicii în scopul înmatriculării. Excepția are însă aparența unei favorizări a acelor operatori economici care vând vehicule noi spre deosebire de operatorii economici care vând vehicule second-hand. Ori, aceasta în sine este o încălcare a principiului constituțional al pieței economice libere și întemeiate pe concurență loială, reprezentând o favorizare a acelor operatori economici care vând vehicule second-hand. Mai exact, textul constituțional interzice această formă de favorizare la articolul 135 alin. 1 și alin.2 lit. a din Constituția României: (1) Economia României este economie de piață, bazată pe libera inițiativă și concurență. (2) Statul trebuie să asigure: a) libertatea comerțului, protecția concurenței loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producție;” Aici, trebuie să avem în vedere că Legea 21/1996 a concurenței, interzice extrem de clar chiar o astfel de formă de denaturare a concurenței, la articolul 8 alin.(1): „Art. 8 (1) Sunt interzise orice acțiuni sau inacțiuni ale autorităților și instituțiilor administrației publice centrale ori locale și ale entităților către care acestea își deleagă atribuțiile, care restrâng, împiedică sau denaturează concurența, precum: a) limitarea libertății comerțului sau autonomiei întreprinderilor, exercitate cu respectarea reglementărilor legale; b) stabilirea de condiții discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor.

Regula ar trebui să fie mandatarea prin înscris sub semnătură privată. Realitatea este, din perspectiva noastră de vedere, că regula mandatului prin înscris sub semnătură privată asigură securitatea circuitului civil inclusiv în cadrul procedurii de înmatriculare atunci când activitatea de mandatare este realizată de către un profesionist. Altfel spus, depunerea doar a mandatului, în scris, dar nu în forma procurorii speciale autentice, trebuie să fie regula aplicabilă deopotrivă tuturor operatorilor economici indiferent că vând autovehicule noi sau second-hand și indiferent dacă realizează doar prestarea de servicii de întocmire acte și intermediere în relația cu autoritățile publice în scopul înmatriculării. Un argument principal în acest sens o reprezintă statutul operatorilor economici și regimul juridic specific aplicabil acestora. Existența unui statut și a unor obligații specifice profesioniștilor la care sunt supuși atât prin codul civil, legea 31/1990 a societăților și legilor speciale sectoriale, precum legea contabilității, ridică atât gradul de control asupra lor, cât și gradul de responsabilitate, dar mai ales este de interes pentru noi că în mod implicit garantează suplimentar față de înscrisurile obișnuite sub semnătură privată, prezumția valabilității și realității lor. Tocmai din acest motiv, la articolul 277 și urm. din Codul de procedură civilă se arată că registrele profesioniștilor au un regim distinct în ceea ce privește probațiunea. În acest sens, articolul 277 dispune următoarele: „Înscrisul sub semnătură privată întocmit în exercițiul activității unei întreprinderi este prezumat a fi fost făcut la data consemnată în cuprinsul său. În acest caz, data înscrisului sub semnătură privată poate fi combătută cu orice mijloc de probă.”(alin.3), în timp ce articolul 280 alin. 1, stabilește că „Registrele profesioniștilor, întocmite și ținute cu respectarea dispozițiilor legale, pot face între aceștia deplină dovadă în justiție, pentru faptele și chestiunile legate de activitatea lor profesională”. Ori, aceștia au obligația ținerii registrelor cu toate contractele încheiate cu clienții, iar răspunderea pentru activitățile lor, constând în fapte sau acte, este mult mai ușor de angajat decât în situația unor mandate încheiate cu neprofesioniști.

Câteva concluzii pe marginea materialului prezentat.

Actuala situație, care presupune necesitatea întocmirii unei procuri autentice special pentru a putea mandata o persoană să înmatriculeze vehiculul proprietarului, reprezintă o restrângere nelegală a dreptului de proprietate privată asupra acestuia. Varianta corectă, dar nereglementată, este de a permite depunerea mandatului de către orice profesionist care prestează exclusiv sau neexclusiv servicii de intermediere cu scopul înmatriculării oricărui fel de autovehicul.

Actuala reglementare încalcă principiul liberei concurențe împiedicând operatorii economici care prestează respectivele servicii de intermediere între proprietar și autoritățile publice să desfășoare o activitate într-un mediu concurențial corect, prin favorizarea acelor operatori economici care pe lângă vânzarea de vehicule noi desfășoară și activități de intermediere și care pot depune doar un mandat, ca înscris sub semnătură privată, nefiind obligați la întocmirea unei procuri autentice în acest sens.

 Nicolae Ploeșteanu

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Note de şedinţă, prescurtări scrise şi concluzii scrise

O problemă procedurală destul de importantă, dar de multe ori tratată superficial sau chiar ignorată este reprezentată de „concluziile scrise.” Atât în materie civilă cât şi penală, dezbaterea cauzei implică uneori şi formularea şi depunerea unor concluzii scrise. Dreptul procesual civil cunoaşte însă o sintagmă specifică în această materie, şi anume „prescurtările scrise”. În cadrul procedurii penale există de asemenea „note privind desfăşurarea şedinţei de judecată”; acestea neavând legătură cu concluziile amintite anterior. Un punct de plecare al analizei deosebirilor semnificative şi substanţiale între sintagmele care fac obiectul acestui articol îl constituie articolul 146 C. proc. civ., articol potrivit căruia: Părţile vor putea fi îndatorate, după închiderea dezbaterilor, sa depună concluzii scrise sau prescurtări scrise, semnate de ele, a susţinerilor lor verbale. Părţile vor putea depune concluzii sau prescurtările chiar fără sa fie obligate. Ele vor fi înregistrate. ...

Convenția privind criminalitatea informatică(Budapesta, 2001)

               Convenția de la Budapesta a fost negociată de statele membre ale Consiliului Europei, Canada, USA, Japonia, Africa de Sud, astfel încât are valențele unui tratat să-i spunem „transeuropean”.   În momentul de față sunt 68 de state părți - https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=signatures-by-treaty&treatynum=224, care fie au ratificat fie au aderat la această convenție, impactul global fiind extrem de previzibil. La această Convenție, în 2003, în urma cu 20 de ani, s-a adoptat primul Protocol privind rasismul comis prin intermediul sistemelor electronice. În 2022, a fost adoptat și supus spre ratificare cel de-Al doilea Protocol adițional la Convenția privind criminalitatea informatică referitor la cooperarea consolidată și la divulgarea probelor electronice. Convenția de la Budapesta stipulează accesul și exprimarea liberă în mediul online, dar în același timp impune anumite reguli, aplicabile în cazu...

Dezbaterea Centrului de Studii de Drept European: Protecția datelor și Registrul automatizat privind infractorii sexuali

La data de 28 septembrie 2023, studenții UMFST ”GE Palade”, din cadrul cercului studențesc Lex Criminis (Giulia Veciunca, Alexandra Deteșan, Ana Moise și Eduard Moldovan) au participat la dezbaterea ”Neconformitatea unor prelevări de probe ADN cu principiile dreptului Uniunii Europene” . Evenimentul sa desfășurat la sediul Institutului de Cercetări Juridice ”Acad. Andrei Rădulescu” al Academiei Române. Organizatorul principal al activității științifice a fost prof. univ. dr. Mihail-Daniel Șandru, iar keynote speakerii au fost conf. univ. dr. Nicolae Ploeșteanu și av. Emanuel Drăgan.   Din notițele studenților participanți se rețin cele ce urmează. Profesorul Mihai Șandru a evidențiat următoarele: - principiile dreptului Uniunii Europene nu sunt enumerate explicit în actele juridice europene, iar tratatele UE trebuie corelate cu jurisprudența pentru a fi corect aplicate; - intervenția CJUE pentru dezvoltarea principiilor din diferite domenii este o substanțială, iar acestea ...