Problema învăţământului, recentă?!
Chiar şi din postura de observatori,
amatori şi nespecializaţi, ai vieţii politice şi sociale a ţării, ne este
aproape imposibil să trecem cu vederea criza în care se află învăţământul
românesc. Statisticile sunt mai mult decât relevante în acest caz. Nu este
nevoie decăt să verificăm rata de promovabilitate a examenului de Bacalaureat
in ultimii ani, numărul studenţilor performeri care aleg calea universităţilor
străinătăţii pentru a îşi definitiva studiile sau rezultatele pe plan
internaţional la olimpiadele si concursurile de profil. În ciuda evidenţei
lacunelor cu care se confruntă sistemul şi a nevoii imperative a unei soluţii,
clasa politică s-a dovedit incapabilă de a localiza problemele esenţiale şi de
a implementa o soluţie eficientă şi de durata. Singurul lucru care rămâne de
apreciat în acest caz este stăruinţa şi ambiţia cu care clasa politică
perseverează în fiecare an în scopul găsirii unei soluţii, dând dovadă de o
veritabilă potenţă legislativă şi incapacitate de previziune efectivă a
consecinţelor de durată.
Cu scopul de a oferi o prezentare
de esenţă şi veredică a problemelor cu care se confruntă şcoala româneasca, voi
rezuma opinia domnului Academician Petru. P. Negulescu, fost preşedinte al
Camerei Deputaţilor şi deţinător a doua mandate în funcţie de Ministru al
Învăţământului, exprimată într-o publicaţie săptămânală de conotaţii istorice.
Exponent al învătământului românesc şi al clasei politice, în abordarea
problemei de faţă, dă dovadă de diplomaţie şi refuzănd sa prezinte un punct de
vedere care se doreşte a avea statut de adevăr absolut, aspect des întâlnit în
afirmaţiile membrilor clasei politice actuale care se considera adesea
posesorii acestui adevăr, prezintă problema astfel “ Dreptate au şi cei care
critică şcoala şi cei care o apără. Credinţa mea este că problema care se
discută nu se poate rezolva în acest mod, prin acuzări şi apărări
unilaterale.” Cu toate acestea,
distinsul profesor, reuşeşte la insistenţa reporterului să sintetizeze problema
în jurul a doi poli, anume partea ce revine structurii învăţământului şi partea
ce revine oamenilor ce l-au făcut să functioneze. Este impresionat de remarcat
faptul că vina nu este indreptată în primă instanţă terţilor, ci din potrivă,
profesorul îşi asumă vina în numele politicienilor. Pentru a continua discuţia, distinsul ridică
următoarea intrebare: “ A fost structura învătământului nostru ceea ce ar fi
trebuit să fie potrivit cu interesele şcolii?” În răspunsul la această
întrebare, domnul profesor Negulescu, observă politica de şcolarizare forţată,
a exploziei de şcoli, licee, universităţi care nu s-au bucurat nici de
structura materială necesară nici de cea umană. Învăţământul pentru mase a
însemnat cantitate în profida calităţii.
Profesorul discută în continuare
de politica pe care a dus-o în încercarea de a îndrepta învăţământul. După
descoperirea problemelor, între care prima şi cea mai importantă a fost lipsa
unui buget suficient repartizat acestui segment de activitate, în calitate de
Ministru al Învăţământului, a încercat să reducă din numărul de şcoli care se
dovedeau ineficiente pentru a putea investii în cele de calitate. Negulescu
recunoaşte cu o francheţe şi o putere de caracter de invidiat că nu a reuşit.
Acesta nu caută nicio cauză externă care să ii motiveze nereuşita în ciuda
factorilor politici externi de influenţă care l-au obligat să îşi tempereze
planurile. O altă problemă pe care o indentifică academicianul este cea a “
suprateoretizării” învăţământului care a dus la o criză în materie de
profesionişti. Şcolile cu profil tehnic şi de specialitate au primit un
caracter, citez, “cvasi teoretic”. În ciuda acestei politici de teoretizare a
învăţământului practic, nici învăţământul teoretic nu “este lipsit de neajunsuri care îşi aşteaptă
îndreptarea”. Este de remarcat eficienţa cu care descoperă principala problemă
a acestei structuri a învăţământului şi anume “Ceea ce izbeşte în bugetul
acestui învăţământ este disproporţia dintre cheltuielile la personal şi cele la
material”. Observă astfel că politica de
suplinire a numărului profesorilor a avut drept principal efect negativ
neglijarea finanţării bibliotecilor, muzeelor, laboratoarelor care în timp au
făcut redundante eforturile de a spori eficienţa catalizatorilor în lipsa
substanţei principale. Ilustrul profesor compară situaţia cu cea ca unor căi
ferate care nu ar putea să existe numai cu funcţionari cu şapcă roşie şi fără
locomotive şi vagoane. Ca soluţie a
acestei crize de materiale, P. P. Negulescu a propus concentrarea tuturor
acestor materiale necesare în centrele academice principale din ţară. Astfel
s-ar fi obţinut calitate, în ciuda cantităţii, însa ar fi fost un pas important
în ceea ce priveşte accesul la materialele necesare.
Evident, în mod inevitabil, în
analiza sistemului de învăţământ profesorul se referă şi la situaţia
profesorilor şi a studenţilor. În cazul
profesorilor, academicianul identifică cu diplomaţie probleme acute ce conduc
la depravarea cadrelor didactice, anume: factorii politici, dorinţa de
parvenire; care au cauzat “adevărate ravagii morale” în percepţia tinerei
generaţii asupra învătământului. Acesta îndeamnă la concentrarea eforturilor autorităţilor şcolare universitare de a
redobândi prestigiul necesar pentru a deveni simboluri de conduită morală şi
academică. În ceea ce priveşte studenţii, prezentarea ilustrului profesor este
emblematică şi drept urmare, nedorind să alterez mesajul în niciun fel, am să
citez:
“Ceea ce ar fi relevant la
tineretul de astăzi ca un neajuns care era poate mia puţin accentuat altădată,
este un spirit critic prea desvoltat. Nu mai încape îndoială că spiritul critic
considerat în sine nu poate să fie rău. Ca să ducă însă la rezultate bune,
trebuie să se exercite mai întăi împotriva celor ce îl posedă, iar din
nefericire, dacă spiritul critic este aşa de desvoltat la tineretul nostru,
spiritul de autocritică este în foarte multe cazuri departe de a fi evident –
de unde lipsa de măsură care nu e lipsită de inconveniente mari şi uneori chiar
grave.
Ceea ce ar trebui să înţeleagă
tineretul nostru este că superioritatea adevărată nu se poate dovedi în mod
negativ găsind rău ce fac alţii, ci mai ales pozitiv, făcând mai bine decăt ei.
Că o asemenea cale e mai grea nu e prea greu de dovedit. Dar tocmai aceasta îi
constituie valoarea nu numai individuală ci şi colectivă…”
Sinteza prezentată mai sus
constituie un comentariu la articolul “ Problemele şcolii romăneşti – de vorbă
cu d. prof. P.P. Neglescu”, din publicaţia Vremea, apărut în data de 21 iunie
1942. Concluzia vă aparţine
dumneavoastră.
Incredibil! O noua dovada,ca in afara de om, nimic nu este nou sub soare!
RăspundețiȘtergereMesajul pozitiv insa, este si credinta mea! Felicitari celor care reusesc sa evoce imaginea de ansamblu!
Dahij!