Treceți la conținutul principal

Cauza Cărpineanu şi alţii vs. Romania

La originea cauzei se află cererea nr. 26356/02 înaintată împotriva României de cei cinci cetăţeni ai statului : dl.Vasile Cărpineanu, Andrei Cărpeneanu, Elena Popovici, Daniela Negru şi Magdalena Veronica Cărpeneanu. Curtea a fost sesizată la data de 20 iunie 2002 în baza art. 34 din Convenţie.

În fapt

În 14 august 1961 un bun imobil compus dintr-un teren şi o casă, aparţinând părinţilor şi bunicilor reclamanţilor, a fost naţionalizat de stat.
Printr-o hotărâre definitivă din 14 martie 2002, Curtea de Apel Piteşti constată ilegalitatea acestei naţionalizări, dar refuză cererea reclamanţilor de a fixa o compensaţie, considerând că reclamanţii nu au urmat procedura specială prevăzută de legea nr.10/2001 privind regimul juridic al bunurilor imobile naţionalizate abuziv de către stat.
Printr-o decizie din 4 mai 2005, Primăria a constatat că imobilul nu poate fi retrocedat şi a oferit reclamanţilor o compensaţie. Reclamanţii au contestat această decizie în faţa instanţei.
Printr-o hotârăre definitivă din 17 aprilie 2006, Curtea de Apel Piteşti a admis în parte acţiunea reclamanţilor şi a fixat o compensaţie de 1.949.000 RON pentru imobilul în cauză, care ia formă unei reparaţii echitabile.
Până în ziua în care CEDO s-a pronunţat în cauză, reclamanţii nu au primit compensaţia cuvenită pentru imobilul lor.

În dept

I. Pretinsa încălcare a art.1 din Protocolul nr.1
Reclamanţii au pretins că prin imposibilitatea de a obţine efectiv o compensaţie pentru imobilul naţionalizat le-a fost afectat dreptul de proprietate. Ei invocă art.1 din Protocolul nr.1 :

“Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului internaţional.
Dispoziţiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adoptalegile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţabunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii, sau a amenzilor.”

Cu privire la admisibilitate

Curtea constată că această acţiune nu este clar nefondată în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Curtea precizează şi că nu exită alte motive de inadmisibilitate. Constată astfel că cererea trebuie declarată admisibilă.

Cu privire la fondul cererii

Guvernul a făcut o prezentare detaliată cu privire la funcţionarea legii nr.10/2001 si a organismului de plasare colectivă a valorilor mobiliare (Fondul Proprietate), considerând ca întârzierea plăţii compensaţiei este justificată datorită complexităţii procedurii legislative de adoptare a unei legi speciale privind compensaţia.

Reclamanţii consideră că ingerinţa în dreptul de proprietate nu este justificată şi au precizat că fondul Proprietatea nu a funcţionat până astăzi

Curtea constată că, în prezenta cerere, deşi reclamanţii au obţinut în 17 aprilie 2006 o hotărâre internă definitivă care stabileşte compensaţia pentru dreptul asupra imobilului naţionalizat, această hotărâre nu a fost executată.

Privind jurisprudenţa sa referitoare la acest subiect, Curtea constată ca a existat o încălcare a art.1 din Protocolul nr.1 (Matache şi altii împotrica României, nr. 38113/02, 19 octombrie 2006 ; şi Orha împotriva României, nr. 1486/02, 12 octombrie 2006

Examinând materialul pus la dispoziţie, Curtea consideră că Guvernul nu a înaintat nici un argument capabil să o determine să ajungă la altă concluzie în prezentul caz.

În concluzie, reclamanţii nu au primit până acum suma stabilită de instanţă. Cu toate acestea Curtea a stabilit ca Fondul Proprietatea nu functionează în acest moment într-un mod corespunzător pentru a putea reprezenta o protecţie efectivă pentru acordarea de compensaţii.

Din jurisprudenţa Curţii cu privire la această problemă şi din elementele concrete ale cauzei, Curtea a stabilit că în prezenta speţă, reclamanţii nu pot primii compensaţiacompensaţia stabilită de instanţă şi că nu pot avea o certitudine că la data la care vor primi compensaţia, aceasta nu va fi disproporţionată şi incompatibilă cu dreptul de a le respecta garanţiile impuse de art.1 din Protocolul nr.1, existând astfel o încălcare a acestor dispoziţii din Convenţie.

Cu privire la aplicare art.41 din Convenţie

Curtea a stabilit că statul reclamat trebuie să plătească intr-un termen de 3 luni de la data la care hotărârea devine definitivă, suma de 570.000 EURO pentru prejudicial material şi 5.000 EURO pentru prejudicial moral. Curtea respinge restul cererii reclamanţilor privind satisfacţia echitabilă .

Comentarii

  1. Cauza de faţă ne reaminteşte o parte din golgota românilor, de "a umbla cu jalba" de data aceasta la Stasbourg, pentru a li se recunoaşte efectiv un drept constituţional: dreptul de proprietate. Cauza Viaşu evidenţiază juridic această golgotă. Şi aş mai spune ceva ... dar o las, din nefericire, probabil pentru mai târziu, cu alte ocazii...

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Note de şedinţă, prescurtări scrise şi concluzii scrise

O problemă procedurală destul de importantă, dar de multe ori tratată superficial sau chiar ignorată este reprezentată de „concluziile scrise.” Atât în materie civilă cât şi penală, dezbaterea cauzei implică uneori şi formularea şi depunerea unor concluzii scrise. Dreptul procesual civil cunoaşte însă o sintagmă specifică în această materie, şi anume „prescurtările scrise”. În cadrul procedurii penale există de asemenea „note privind desfăşurarea şedinţei de judecată”; acestea neavând legătură cu concluziile amintite anterior. Un punct de plecare al analizei deosebirilor semnificative şi substanţiale între sintagmele care fac obiectul acestui articol îl constituie articolul 146 C. proc. civ., articol potrivit căruia: Părţile vor putea fi îndatorate, după închiderea dezbaterilor, sa depună concluzii scrise sau prescurtări scrise, semnate de ele, a susţinerilor lor verbale. Părţile vor putea depune concluzii sau prescurtările chiar fără sa fie obligate. Ele vor fi înregistrate. ...

Convenția privind criminalitatea informatică(Budapesta, 2001)

               Convenția de la Budapesta a fost negociată de statele membre ale Consiliului Europei, Canada, USA, Japonia, Africa de Sud, astfel încât are valențele unui tratat să-i spunem „transeuropean”.   În momentul de față sunt 68 de state părți - https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=signatures-by-treaty&treatynum=224, care fie au ratificat fie au aderat la această convenție, impactul global fiind extrem de previzibil. La această Convenție, în 2003, în urma cu 20 de ani, s-a adoptat primul Protocol privind rasismul comis prin intermediul sistemelor electronice. În 2022, a fost adoptat și supus spre ratificare cel de-Al doilea Protocol adițional la Convenția privind criminalitatea informatică referitor la cooperarea consolidată și la divulgarea probelor electronice. Convenția de la Budapesta stipulează accesul și exprimarea liberă în mediul online, dar în același timp impune anumite reguli, aplicabile în cazu...

Dezbaterea Centrului de Studii de Drept European: Protecția datelor și Registrul automatizat privind infractorii sexuali

La data de 28 septembrie 2023, studenții UMFST ”GE Palade”, din cadrul cercului studențesc Lex Criminis (Giulia Veciunca, Alexandra Deteșan, Ana Moise și Eduard Moldovan) au participat la dezbaterea ”Neconformitatea unor prelevări de probe ADN cu principiile dreptului Uniunii Europene” . Evenimentul sa desfășurat la sediul Institutului de Cercetări Juridice ”Acad. Andrei Rădulescu” al Academiei Române. Organizatorul principal al activității științifice a fost prof. univ. dr. Mihail-Daniel Șandru, iar keynote speakerii au fost conf. univ. dr. Nicolae Ploeșteanu și av. Emanuel Drăgan.   Din notițele studenților participanți se rețin cele ce urmează. Profesorul Mihai Șandru a evidențiat următoarele: - principiile dreptului Uniunii Europene nu sunt enumerate explicit în actele juridice europene, iar tratatele UE trebuie corelate cu jurisprudența pentru a fi corect aplicate; - intervenția CJUE pentru dezvoltarea principiilor din diferite domenii este o substanțială, iar acestea ...