Treceți la conținutul principal

Cauza Ciobaniuc vs. România (Hotărâre din 16.02.2010)

La originea cauzei se află cererea nr. 13067-03, înaintatâ împotriva României, în baza art.34 din Convenţie de d-na. Vasilica Ciobaniuc, în data de 24 ianuarie 2003.

ÎN FAPT

În anul 1985, apartamentul aflat în proprietatea reclamantei şi a soţului acesteia, a fost confiscat în baza Decretului 223/1974, ca urmare a deciziei de a părăsi ţara. Nici o compensaţie nu a fost plătită şi nici o copie a deciziei de confiscare nu a fost trimisă către reclamantă.
În data de 2 octombrie 1991 şi 15 septembrie 1995, reclamanta şi soţul său au informat Consiliul Local al Municipiului Constanţa că intenţionează să redobândească proprietatea apartamentului, solicitând evacuarea chiriaşilor. Cu toate acestea, Statul a vândut apartamentul chiriaşilor, în baza Legii 112/1995.
Reclamanta a solicitat, în data de 18 august 1997, nulitatea confiscări, redobândirea posesiei asupra apartamentului, evacuarea chiriaşilor, precum şi daune pentru mobila care exista în apartament şi care s-a presupus că a fost distrusă.
Judecătoria Constanţa a admis în parte cererea, anulând confiscarea dar a refuzat cererea de restitution in integrum , motivând că imobilul se află în posesia unei alte părţi, care nu este parte la aceste procedure. De asemenea, a fost respinsă cererea pentru daunele produse de distrugerea mobilei deoarece nu a fost plătită taxa de timbre. În data de 20 martie 2000, Curtea de Apel Constanţa a dat o hotărâre definitivă în această cauză.
În data de 17 octombrie 2001, Curtea de Apel Constanţa a respins o acţiune a reclamantei prin care solicita recuperarea posesiei, acţiune îndreptată împotriva celor care au cumpărat apartamentul. Decizia Curţii de Apel a fost fundamentată pe principiul bunei credinţei a chiriaşilor care au cumpărat apartamentul de la stat.
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a informat reclamanta că nu există motive pentru a înainta un recurs în anulare împotriva deciziei finale.
Reclamanta a solicitat pe 19 octombrie 2001 redobândirea posesiei asupra apartamentului, în baza Legii 10/2001 care reglementează confiscarea nelegală a proprietăţii de către stat. Cererea este respinsă de către Conciliul Local pe motivul că apartamentul a fost vândut în baza Legii 112/1995, oferind în schimb o compensaţie de 11,074 euro. Dosarul a fost trimis Prefecturii Constanţa şi Comisiei Centrale pentru Compensaţii. Această Comisie a oferit reclamantei o despăgubire de 64,025 euro, în data de 28 mai 2008. Reclamanta nu a contestat decizia şi nu a urmat nici procedura administrativă prevăzută de Legea 247/2005.

ÎN DREPT

Prevederile legale şi jurisprudenţa sunt descries în cauzele : Brumărescu v. Romania ([GC], no. 28342/95, §§ 31-33, CEDO 1999 VII); Străin and Others v. Romania (no. 57001/00, §§ 19-26, CEDO 2005 VII); Păduraru v. Romania (no. 63252/00, §§ 38-53, 1 Decembrie 2005); Tudor v. Romania (no. 29035/05, §§ 15-20, 17 ianuarie 2008); şi Viaşu v. Romania (no. 75951/01, §§ 38-46, 9 decembrie 2008).
Pretinsa încălcare a art.1 din Protocolului nr.1
Reclamanta a susţinut că vânzarea apartamentului de către stat reprezintă o încălcare a Art.1 din Protocolul nr.1:
“Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului internaţional.
Dispoziţiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adoptalegile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţabunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii, sau a amenzilor.”

Cu privire la admisibilitate

Guvernul susţine că cererea reclamantei trebuie respinsă, deoarece termenul trevăzut de art.35 para.1 din Convenţie nu a fost respectat, hotărârea finală a Curţii de Apel Constanţa fiind dată în 17 octombrie 2001 iar reclamanta a depus cererea în 24 ianuarie 2003
Reclamanta pretinde că termenul de 6 luni trebuie calculat din momentul în care a fost respinsă cererea pentru recurs în anulare. Cererea Guvernului este respinsă de Curte, această practică fiind regăsită şi în alte cauze: Todicescu v .Romania ( no. 18419/02, §§ 15-16, 24 Mai 2007; Horia Jean Ionescu v. Romania, no. 11116/02, §§ 22-24, 31 Mai 2007); Ciobotea v. Romania (no. 31603/03, §§ 21-22, 25 Octombrie 2007); Capetan-Bacskai v. Romania (no. 10754/04, §§ 23-24, 25 Octombrie 2007); şi Episcopia Română Unită cu Roma Oradea v. Romania (no. 26879/02, §§ 19-20, 7 Februarie 2008).
Curtea constată că această acţiune nu este clar nefondată în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Curtea precizează şi că nu exită alte motive de inadmisibilitate. Constată astfel că cererea trebuie declarată admisibilă.

Cu privire la fondul cauzei

Curtea a reiterat că în conformitate cu jurisprdenţa sa, vânzarea proprietăţii unei alte persoane de către stat reprezintă o încălcare a art.1 din Protocolul nr.1, deoarece reprezintă o pierdere a dreptului de proprietate, care durează de mai mult de 9 ani fără să fie plătită vreo compensaţie. Această poziţie fiind exprimată şi în cauzele Străin şi alţii v. România, Porteanu v. România.
Examinând materialul pus la dispoziţie, Curtea consideră că Guvernul nu a înaintat nici un argument capabil să o determine să ajungă la altă concluzie în prezentul caz.

Cu privire la aplicarea art.41 din Convenţie

Curtea a stabilit ca reclamanta trebuie să primească din partea statului 60,900 euro, reprezentând valoarea apartamentului. Referitor la cererea reclamantei de a fi despăgubită pentru bunurile aflate în apartament, aceasta nu face obiectul cauzei adusă în faţa Curţii. De asemenea, Curtea nu va acorda nici o despăgubire pentru chiria plătită de reclamantă deoarece aceasta nu a adus nici o dovadă a pagubei suferite.
În ceea ce priveşte prejudiciul moral, Curtea acordă suma de 3000 de euro cu titlu de despăgubire, considerând că interferenţa asupra dreptului de folosinţă liniştită a posesiei nu poate fi compensată prin simpla încălcare a Art.1 din Protocolul nr.1.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Note de şedinţă, prescurtări scrise şi concluzii scrise

O problemă procedurală destul de importantă, dar de multe ori tratată superficial sau chiar ignorată este reprezentată de „concluziile scrise.” Atât în materie civilă cât şi penală, dezbaterea cauzei implică uneori şi formularea şi depunerea unor concluzii scrise. Dreptul procesual civil cunoaşte însă o sintagmă specifică în această materie, şi anume „prescurtările scrise”. În cadrul procedurii penale există de asemenea „note privind desfăşurarea şedinţei de judecată”; acestea neavând legătură cu concluziile amintite anterior. Un punct de plecare al analizei deosebirilor semnificative şi substanţiale între sintagmele care fac obiectul acestui articol îl constituie articolul 146 C. proc. civ., articol potrivit căruia: Părţile vor putea fi îndatorate, după închiderea dezbaterilor, sa depună concluzii scrise sau prescurtări scrise, semnate de ele, a susţinerilor lor verbale. Părţile vor putea depune concluzii sau prescurtările chiar fără sa fie obligate. Ele vor fi înregistrate.

Tinerii cercetători-studenți voluntari la Centrul de Protecția a Datelor din cadrul UMFST ”G.E.Palade”, participanți la Conferința internațională OCTOPUS 2023(13-15 decembrie 2023, București)(I)

La data de 13 decembrie 2023 am participat cu o delegație de 3 studenți(Giulia Veciunca, Alexandra Deteșan și Eduard Moldovan), de la specializarea drept, la cea mai importantă conferință internațională organizată de Consiliul Europei, la București, sub auspiciile Convenției privind criminalitatea informatică( Convention on Cybercrime – ETS 185). Conferința se desfășoară în frumoasele săli ale Palatului Parlamentului din București, reunind participanți de pe toate continentele lumii. Sunt numeroase aspecte care s-au discutat, astfel că în această „scurtă scriere”, doar am să punctez câteva chestiuni pe care le-am considerat mai aparte ori mai profunde. Este extrem de important pentru început de știut că, dincolo de importanța Convenției de la Budapesta și a Protocoalelor adiționale, în ceea ce privește combaterea criminalității de zi cu zi, precum pornografia infantilă și multe alte infracțiuni, orientarea strategică principală la momentul de față este către dovedirea infracțiuni

Convenția privind criminalitatea informatică(Budapesta, 2001)

               Convenția de la Budapesta a fost negociată de statele membre ale Consiliului Europei, Canada, USA, Japonia, Africa de Sud, astfel încât are valențele unui tratat să-i spunem „transeuropean”.   În momentul de față sunt 68 de state părți - https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=signatures-by-treaty&treatynum=224, care fie au ratificat fie au aderat la această convenție, impactul global fiind extrem de previzibil. La această Convenție, în 2003, în urma cu 20 de ani, s-a adoptat primul Protocol privind rasismul comis prin intermediul sistemelor electronice. În 2022, a fost adoptat și supus spre ratificare cel de-Al doilea Protocol adițional la Convenția privind criminalitatea informatică referitor la cooperarea consolidată și la divulgarea probelor electronice. Convenția de la Budapesta stipulează accesul și exprimarea liberă în mediul online, dar în același timp impune anumite reguli, aplicabile în cazuri speciale, care trebuie respectate de oricine a